No a? Řeknete si, tak to objedu a je klid. Nic platit nemusím. Neobjedete.
Tak především musím informaci upřesnit v tom, že jde o všechna vozidla nad tři a půl tuny. Ufff, oddechnete si, že vám spadl kámen ze srdce a že se vás to netýká. Omyl. Týká. A hodně. Protože ten, kdo bude placené úseky využívat si bude muset zvednout cenu, a to se projeví ve finální ceně výrobku, nebo ceně za přepravu. A využívat je bude muset, protože pokud bude chtít sjet na silnici druhé třídy, bude pokutován. Ostatně, všude budou značky zákazu, takže…
Abychom byli ještě přesnější, hrabat bude především správce mýta. Již to není slavná firma Capsch, ale Konsorcium CzechToll/SkyTol. Tam asi poteče největší balík peněz. Konsorcium totiž nabídlo skoro jedenáct miliard dolarů na deset let.
Na jednu stranu zase chápu starosti občanů, bydlící v obcích, kde by tato případná auta projížděla. Jistě by to nebyl žádný med, bereme-li v potaz hluk a nevábnou „vůni“. To je jasné.
Ale na stranu druhou, copak už neplatíme všude dost? Neříká státu nic duplicitní zdanění?
Asi ne a nyní budeme jen dávat pozor, až se zpoplatní i silnice druhé třídy a celé to skončí u polních cest. Na těch se bude mýtné platit také, kdyby nedejbože někoho napadlo vozit to ve dvoukoláku. A nosit to pěšky v nůši? Nevadí, stát zpoplatní i lesní pěšinky.
No, dosti legrácek. Ono totiž nejde o pár korun. Do nového mýtného systému se totiž již nyní muselo zaregistrovat více než 38 tisíc vozidel. Kdyby to činilo pouhou stokorunu navíc, snadno si spočítáte, kolik si zase někdo přihrábne. A to ještě nejsou všechny vozy a částka bude jistě vyšší než sto korun.
Dopravci již byli vyzváni, aby si vyzvedli palubní jednotky, které budou hlídat celou cestu dotčeného automobilu. Takže sledování ve stylu „Velký Bratr Tě Hlídá“ už pokračuje snad všude. No, máme se na co těšit.