Se vzrůstající popularitou elektropohonu řada uživatelů váhá: Je výhodnější si pořídit elektroskútr nebo elektrokolo? Co se vyplatí a proč?
Porovnání dojezdu
Průměrný dojezd se u elektroskútru pohybuje kolem 70 až 100 km, navýšit ho je možné přidáním druhé baterie. To se ale odrazí na ceně.
Je nutné samozřejmě uznat, že logika stoupající ceny se zvyšujícím se komfortem platí i u kol. „Obyčejná“ elektrokola s cenou do cca 20 000 Kč nabídnou dojezd pouze 20 km. Soudobá elektrokola zvládnou i 10x tolik, nicméně se bavíme zároveň o ceně převyšující částku 60 000 Kč.
V cenové hladině 30 až 50 000 Kč získáte naproti tomu elektroskútr s průměrným dojezdem. Levné skútry do 30 000 Kč typu e-babeta na tom budou stále lépe než kolo, zvládnou dojezd cca 45 km.
Hmotnost a mobilita
Elektrokola rozhodně nejsou žádnými subtilními „drobečky“, jejich hmotnost se pohybuje kolem 25 kg. Váhu pochopitelně ovlivní hmotnost a baterie. Elektrický skútr však charakterizuje hmotnost kolem 60 až 80 kg. Robustnější stroje se vyznačují hmotností až 120 kg.
Je-li tak pro vás prioritou absolutní skladnost a lehkost, elektrokolo je jednoznačně výhodnější. Se skládacím elektrokolem můžete pohodlně nastoupit dokonce i do tramvaje nebo autobusu.
Na druhou stranu je nutné zvážit, že pokud chcete jezdit v pohodlí na výlety, může pro vás nakonec být výhodnější pořízení skútru, neboť s převozem elektrokol se pojí řada komplikací. Jsou téměř dvakrát těžší než běžné kolo a řada automobilových nosičů na to není adekvátně uzpůsobena.
Stejně tak neplatí, že elektrokolo vás „povozí“ bez jakékoli námahy. Šlapat totiž musíte, aby se aktivovala asistence. Nehledě na jízdu s asistencí vypnutou, k níž dojde automaticky při překročení rychlosti 25 km/h. Jezdec pak musí vlastními silami rozpohybovat sebe i robustní kolo.
Komfort provozu
Co se komfortu týče, jednoznačně zde vítězí elektroskútry. Nainstalovat na ně můžete přední i zadní nosič a pojmou i objemná zavazadla. Nosnost elektrického skútru se běžně pohybuje mezi 120 až 180 kg. V některých případech „pojmou“ díky vyšší nosnosti dokonce i spolujezdce, takové elektroskútry nabídnou nosnost dokonce až 269 kg.
Elektrokolo většinou je schopno zvládnout maximální nosnost 25 kg u zadního nosiče a 10 kg u předního. Rozhodně tak není nijak brilantní nápad pokusit se na nosiči vést dalšího spolujezdce. Chcete přece jen jezdit dva? V takovém případě už budete potřebovat speciální tandemové kolo.
Náklady na jízdu
Výhodou elektrokola je to, že si můžete zvolit menší podporu, čímž prodloužíte životnost baterie a v konečném důsledku snížíte náklady.
Co se týče průměrných nákladů, u elektrokol si můžeme provést následující modelový výpočet: Budeme-li brát v potaz, že většina kol nabídne kapacitu baterie 500 Wh, což odpovídá 0,5 kWh, tak při průměrné ceně elektřiny 5 Kč (2022) dojdeme vynásobením 0,5 kWh k částce 2,5 Kč za dobití baterie.
Pokud bychom vzali v potaz průměrnou kapacitu baterie E-skůtru (20 až 40 Ah, řekněme tedy, budeme počítat 30 Ah) a dosadili ji do stejného výpočtu, vyjde nám, že 0,36 kWh x 5 Kč částka asi 1,8 Kč.